Anton Rooskens, Bloemfiguur, 1969

Een veeg, een streep, een sliert, een vlek. De schilderkunst begon ooit met losse halen en lijnen, 25.000 jaar geleden. Sindsdien verkenden kunstenaars alle mogelijkheden van verf. Om weer te eindigen bij het begin: met een veeg en wat geklodder.

‘Ik schilder niet volgens een idee, want ideeën zijn waardeloos. Ik wil alleen maar lekker verven; […] al die flauwekul van kunst en hogere ideeën kan me gestolen worden.’ Jan Cremer 1988

Geen hapklare etiketten, maar citaten van kunstenaars naast de werken. Die kunnen gelezen worden, maar hoeft zeker niet. Dat maakt Virtuoos! een lekkere kijktentoonstelling.

‘Virtuoos’ staat hier voor expressieve schilderkunst, met vrije en vitale streken en toetsen. De losse schildertoets, de ‘hand van de meester’, is het belangrijkst. Wat de kunstenaar gebruikte, een penseel, zijn handen of desnoods machines, is ondergeschikt. Het resultaat moet met rake streken overtuigen. À la Frans Hals dus. Maar of alle kunstwerken in Virtuoos! hieraan voldoen?

DE TENTOONSTELLING VIRTUOOS! ISRAELS TOT ARMANDO IS TE ZIEN T/M 3 NOVEMBER 2019 IN FRANS HALS MUSEUM