Frédéric Regamey naar Henri-Charles Guérard, Affiche voor Paris à l’eau-forte, 1875

De oude man heeft een visioen: een artistiek tijdschrift met etsen. Liefhebbers van de etstechniek herkenden destijds direct Rembrandts Faust. De onleesbare woorden in de lichtbol zijn vervangen door de naam van het tijdschrift: Paris à l’eau-forte. Deze affiche hing in 1875 door heel Parijs.

L’eau-forte (zuur) verwijst naar de techniek van het etsen. Zuur vreet onbehandelde delen van een metalen plaat weg. Door deze vervolgens in te smeren met inkt, kunnen afdrukken op papier worden gemaakt. Rembrandt was een meester in het etsen. Hij verspreidde talloze prenten, waaronder ook veel zelfportretten. Marketing op z’n zeventiende-eeuws.

Twee eeuwen later raakten Franse avant-garde kunstenaars geïnspireerd. Ze bewonderden Rembrandt om zijn techniek én eigenzinnigheid. Met Rembrandts prenten in de hand sloeg Parijs aan het etsen.

De tentoonstelling Rembrandt in Parijs. Manet, Méryon, Degas en de herontdekking van de etskunst (1830-1890) is te zien t/m 6 januari 2019 in Museum Het Rembrandthuis.